Psychologie v čokoládě
Podle PhDr. Marty Boučkové
Čokoláda ovlivňující
Čokoláda dlouhodobě ovlivňuje lidský mozek. Potvrdil to výzkum amerických neurologů zveřejněný v prestižním časopise Science. U vášnivých milovníků čokolád zaznamenali pomocí počítačové tomografie prokazatelné změny v určitých oblastech mozku. Vědci ale neznají přesný mechanismus.
Čokoláda zlepšující náladu
Kouzelná čokoládová látka theobromin – alkaloid s podobnými povzbuzujícími vlastnostmi jako kofein má navíc i euforizující účinky. Nejenže povzbuzuje mozkovou činnost, ale i zlepšuje duševní pohodu a zmírňuje depresivní nálady.
Čokoláda obšťastňující
Čokoládový fenyletylamin je stejný jako ten, který se v nemalém množství vylučuje v mozku zamilovaných. Proto asi bývá jedním z „prvních léků“ na zlomené srdce právě čokoláda.
Čokoláda „inspirující“
Evropany čokoláda zajímala zpočátku hlavně jako afrodiziakum. V 18. století ji proto francouzské šlechtičny s oblibou nechávaly servírovat svým milencům. I proslavený záletník a svůdce, Giacomo Casanova tvrdil, že za své úspěchy vděčí čokoládě, a markýz de Sade se o ní zmiňuje ve všech svých knihách.
Čokoláda „ ale i nahrazující“
Ve volbě čokoláda nebo sex jsou mnohé ženy jednoznačně na straně čokolády. A na vině je zase ten čokoládový fenyletylamin. Sto gramů čokolády obsahuje 660 miligramů tohoto stimulátu, který je složením velice blízký dopaminu nebo adrenalinu. Působí na zvýšení tlaku, tepu, vnímavosti a hladiny cukru v krvi. Někteří vědci tvrdí, že krátkodobě působí podobně jako sexuální vyvrcholení. V USA vyšla kniha, v níž se tvrdí, že padesát procent žen dává přednost čokoládě před sexem.
Čokoláda pomáhající
Vědci dokázali, že hořká čokoláda snižuje krevní tlak. Látky, které tato sladká pochoutka obsahuje, totiž snižují riziko srdečního onemocnění a chrání tělo před rakovinným bujením. Ukázalo se, že endorfiny z čokolády výborně fungují i jako krátkodobé řešení bolestí hlavy.
Čokoláda přitahující
Vědci po 1200 účastnících výzkumu chtěli, aby dodržovali přísný cvičební program, zřekli se po dobu výzkumu kouření, kofeinových nápojů, vína, grapefruitů a čokolády, protože u těchto potravin se negativní nebo pozitivní vliv na srážlivost krve předpokládá. Celkem 139 účastníků studie ale prohlásilo, že se čokolády prostě vzdát nedokáží.(Diane Beckerová, vedoucí výzkumu uveřejněného na konferenci American Heart Association)
Čokoláda ochraňující
K využití ochranného účinku látek obsažených v kakaových bobech stačí malá dávka, denně pouhých 20 gramů kakaa nebo 15 gramů čokolády v její nejčistší podobě, tedy ve formě co nejkvalitnější hořké čokolády. To jsou zhruba čtyři čtverečky.
Pamatujte, že vše, co zde bylo řečeno, platí jen o kvalitní hořké čokoládě v přiměřeném množství.